تأثیر تأثیر دعای پدر و مادر برای آخرت فرزند چقدر است؟
✍️ پاسخ:

✅ بدون شک دعای پدر و مادر برای آخرت انسان نيز موثر خواهد بود و باعث سعادت اخروی انسان می‌گردد.

? به نظر می‌رسد کثرت رواياتی که درباره اثر دعای والدين در دنيا وارد شده است اين سوال را پيش آورده است. در حالی که اثرات اصلی اعمال در آخرت ظاهر می‌شود و اگر اثراتی در دنيا هم دارد برای تشويق افراد به انجام اين افعال خير است.

? امام علی (علیه السلام) می‌فرمايد: الدنيا مزرعة الآخره دنيا کشتزار آخرت است هر عملی که انسان در اين دنيا انجام دهد و يا ديگران برايش انجام دهند در آخرت اثر آن را خواهد ديد. دعای پدر و مادر باعث خواهد شد که زندگی دينی و حتی مادی انسان در اين دنيا نيکو گردد و اعمال نيکی برای آخرت ذخيره کرده و سعادت آن دنيا نيز به دست آورد.

? در روايت آمده است:
شخصی به امام صادق عليه السلام عرض کرد: «پدرم به حدّی پير و ناتوان شده که او را برای قضای حاجت، حمل می‌کنم و می‌برم. امام صادق عليه السلام فرمود: اگر قدرت داری، خودت اين کار را انجام بده و خودت بر دهان او غذا بگذار تا اين عمل، سپر آتش فردايت باشد [و تو را به بهشت ببرد].

? دعای پدر و مادر در حق فرزند يکی از مهم‌ترين اين عوامل سعادت دنيوی و اخروی است که اثرات فراوانی چه در دنيا و چه در آخرت داد. امام صادق عليه السلام فرمود: سه دعاست که رد نمی‌شود و يکی، دعای پدر براي فرزندش است، زمانی که به او نيکی کند.

? همان‌طور که در مقابل اگر کسی موجب نفرين و عقوق والدين قرار گيرد در دنيا و آخرت عقوبتش را می‌بيند درباره عاق والدين در روايات داريم که بوی بهشت را نمی‌شنود.

? در مقابل کسی که مهربان به والدين باشد بهشتی خواهد بود: سيد الأبرار يوم القيامه رجل برّ والديه. بهترين نيکوکار در روز قيامت، مردی است که به پدر و مادر خود، نيکی کند.

? امام صادق می‌فرمايد: روز رستاخيز، چيزی مثل سپر آورده می‌شود و در بهشت بر سر مؤمن افکنده گردد و او را داخل بهشت می‌کند و گفته می‌شود که اين، به سبب نيکی به والدين و خويشان و مؤمنان است.

? پی‌نوشت:
(1). من لا يحضره الفقيه‏، ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، قم،‏ ۱۴۱۳ قمری‏، چاپ: دوم‏، ج ‏۴ ، ص ۳۹۹

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[یکشنبه 1401-02-18] [ 01:44:00 ب.ظ ]